2015 154 8. Ajajan, joka ei noudata yllä olevia määräyksiä, voi kilpailun johto kieltää osallistumasta kilpailuun. 9. Järjestäjällä on oikeus porrastaa osanottomaksu sen mukaan, ottaako kilpailija järjestäjän riidattomat mainokset vai ei. 10. Turvallisuussyistä ei minkäänlaisia mainosjulisteita tai -tauluja saa kiinnittää mihinkään aitoihin, jotka muodostavat osan radan reunasuojuksesta, vaikka sellainen aita olisi muiden takana pysäytysaitana. 3.2. Mainoksen julkaiseminen Kilpailija tai joku muu, joka mainostarkoituksessa käyttää hyväkseen kilpailussa saavutettua tulosta tai ennätysyritystä, on velvollinen tarkasti ilmoittamaan sekä olosuhteet, joissa kilpailu on suoritettu, että kilpailun tai ennätysyrityksen laadun, auton merkin, luokan ym., samoin myös järjestyssijan ja saavutetun tuloksen. Auton merkillä tarkoitetaan sitä julkisesti ilmoitettua nimeä, jolla ko. malli tunnetaan. Karteissa merkillä tarkoitetaan rungon ja moottorin yhdistelmää, esim. BIREL/PARILLA, CRG/MAXTER, PCR/ PCR, TONYKART/VORTEX jne. AKK:n SM- ja Cup-pistetilastoissa esiintyvät autot luokitelluilla nimillä. Mainostajat saavat käyttää kilpailujen tuloksia julkaistaessa vain edustamansa tai toimeksiantajansa edustaman merkin (merkkien) sijalukuja. Muiden merkkien nimiä tai sijalukuja ei mainita. Jokainen poisjättäminen tai lisäys, joka voi johtaa yleisen arvostelun harhaan, voi aiheuttaa rangaistuksen sille, joka vastaa mainonnasta. Suomen Mestaruuksia ja CUP-voittoja tai näiden sarjojen lopputuloksia saa mainostaa ennen AKK:n hyväksymistä vain edellyttäen, että mainostekstissä selvästi ilmenee maininta ”tulokset epäviralliset, AKK:n vahvistettava”. Sarjojen välitilanteita ei saa käyttää mainonnassa. 4. Kilpailujen järjestäminen 4.1. Yleistä Karting-kilpailuiden järjestämisessä noudatetaan sääntökirjan yleisosaa kilpailujen hakemisen, kilpailuluvan, kilpailukutsun ja niihin liittyvien asioiden osalta. 4.2. Kilpailukalenterista poikkeaminen Kilpailukalenterin mahdollisiin vapaisiin viikonloppuihin on seuralla mahdollista hakea kilpailulupaa lajipäälliköltä viimeistään 5 viikkoa ennen kilpailupäivää. Kilpailun siirtoanomus on jätettävä AKK:lle viimeistään 2 kuukautta ennen kalenteriin merkittyä kilpailupäivää. Kalenterikilpailun siirto on mahdollista vain, mikäli AKK: n kartingin lajiryhmä sen hyväksyy. 4.3. Kilpailusääntöjen tunteminen ja niiden noudattaminen Jokainen kilpailun järjestelyihin osallistuva luonnollinen tai juridinen henkilö: 1. Sitoutuu tuntemaan lajin kansallisen säännöstön sekä kilpailuissa sovellettavat CIK-FIA:n kansainväliset säännöt 2. Sitoutuu varauksetta alistumaan yllämainittujen sääntöjen määräyksiin ja AKK:n päätöksiin sekä tyytymään niistä aiheutuviin seuraamuksiin. 3. Sitoutuu noudattamaan reilun pelin periaatetta. 4. Sitoutuu hoitamaan (juridinen henkilö) taloushallintonsa säädösten ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Kilpailun järjestäjä, joka suunnitelmallisesti jättää velvoitteensa hoitamatta toiminnan ja urheilijoiden verotukseen tai muihin lakisääteisiin maksuihin (sosiaaliturva, eläke, tms) liittyvät velvoitteensa, rangaistaan liiton hallituksen päätösten mukaisesti. 5. Sitoutuu olemaan lyömättä vetoa itse tai edustajansa kautta omasta kilpailutapahtumasta. Näiden ehtojen rikkomisesta voi olla seurauksena toimitsijalisenssin ja myös ohjaajalisenssin peruutus. 4.4. Rata ja tarkastukset Kansallisissa tarkastuksissa noudatetaan näitä sääntöjä, CIK:n radantarkastussääntöjä sekä radantarkastajan tekemiä ratakohtaisia määräyksiä. SM-kilpailuratojen radantarkastuksessa noudatetaan CIK:n radantarkastussääntöjä. CIK:n ratasäännöstö löytyy osoitteesta www. cikfia.com. 4.4.1. Radan ominaisuudet Alla esitetyt arvot ovat suosituksia, joista voidaan poiketa AKK:n suostumuksella radantarkastuksen yhteydessä. Sekä kiinteiden, että väliaikaisten kansallisessa kilpailukäytössä olevien ratojen tulisi olla vähintään 600 m pitkiä, kansainvälisten kilpailujen ratojen minimipituus 800 m. a. Ominaisuudet: – Pituus suoravetoluokissa enintään 1500 m, vaihteellisissa luokissa enintään 2500 m – Leveys ryhmässä 1 vähintään 7 m – Leveys ryhmässä 2 vähintään 8 m – Kaltevuus pituussuuntaan enintään 5 %, poikittaissuunnassa enintään 10 % – Suorat suoravetoluokissa enintään 170 m, vaihdelaatikkoluokissa ei rajoitusta – Pinta kiinteällä radalla kokonaan asfalttia. b. Suurin sallittu automäärä radalla – Alle 1500 m pitkillä radoilla enintään 34 autoa. – Yli 1500 m pitkillä radoilla enintään 60 autoa. – Kestävyyskilpailuissa sallitaan enintään 6 autoa 100 m kohti. – Autojen määrä ei missään tapauksessa saa ylittää arvoa radan pituus (m) x radan leveys (m) jaettuna 180. – Lasten harrastajaluokkien (Cadett) suurin sallittu kilpailijamäärä 3/4 radan sallitusta kilpailijamäärästä.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=