Karting lajisäännöt 2025

2025 47 Sivukatteet Sivukatteet (kaikissa luokissa) eivät saa koskaan sivuta etu- ja takarenkaiden yli kulkevaa tasoa, eivätkä sivuta suorassa olevien etu- ja takapyörien ulkopinnan kautta kulkevaa tasoa. Mitat kuvan mukaan, paitsi sadekelillä, jolloin voidaan käyttää veden pääsyn sivukatteeseen estävää rakennetta. Tässäkään tapauksessa ei 2,5 cm:n vähimmäismittaa maahan nähden saa alittaa. Saderenkaita käytettäessä katteet eivät saa ylittää suorassa olevan takarenkaan ulkopinnan kautta piirrettyä viivaa. Kuivankelin säännössä sivukatteen sivureuna ei saa olla 4 cm kauempana etu- ja takarenkaan kautta piirretysta linjasta. Tämä sääntö täytyy toteutua jostain kohtaa katteen kohtaa. CIK:n luokituksen mukaisille karteille, katso Kuva 3. 950–1010 mm rungot Kuva 4. Tarkemmat mitat löydät mittapiirroksesta. Mikäli kart ei täytä em. mittoja, voidaan se määrätä korjattavaksi. Etukate On pakollinen kaikissa karteissa. Rattikate Rattikate ei saa ulottua ohjauspyörän yli kulkevan vaakatason yläpuolelle ja rattikatteen ja ohjauspyörän välin tulee olla vähintään 5 cm. Rattikate saa ylittää etupuskurin maksimissaan 50% etukatteen leveydestä (mitta mitataan etupuskurista etukatteen etureunaan). Rattikate ei saa estää polkimien normaalia toimintaa, eikä peittää miltään osin kuljettajan jalkoja normaalissa ajoasennossa. Rattikatteen enimmäisleveys on 30 cm. Takarenkaiden suoja OK , OKj ja KZ2 -luokan karteissa tulee olla voimassaolevan CIK-luokituksen mukainen takarenkaidensuoja. Muissa luokissa takarenkaiden suoja tulee olla CIK- tai FIK-luokiteltu tai runkovalmistajan tehdasvalmisteiden. Takarenkaiden suojan leveys ei saa missään olosuhteissa olla takapään (renkaiden ulkoreunan) leveyttä suurempi ja takarenkaiden suojan täytyy olla takarenkaiden muodostaman tason sisäpuolella. Muissa kuin CIK-luokitelluissa takarenkaiden suojissa takarenkaiden suojan leveys on vapaa, mutta takarenkaan reunan ja suojan välinen etäisyys voi maksimissaan olla 40 mm. Kuva 3. CIK-luokiteltujen takarenkaiden suojan sääntö ja mitat. 950–1010 mm rungot Kuva 4. 9.2.7. Voimansiirto Vedon tulee aina tapahtua takapyörien kautta. Voimansiirtomenetelmä on vapaa sillä edellytyksellä, ettei käytetä tasauspyörästöä. Kaikki ketjun öljyämis- ja rasvaamismenetelmät ovat kiellettyjä ajon aikana pl. CIK-FIA: n hyväksymät järjestelmät. 9.2.8. Ketjusuoja Umpinainen ketjusuoja on pakollinen. Sen tulee suojata tehokkaasti moottorin ja akselin ketjupyörän keskitasolle asti. Lisäksi sen tulee suojata moottoreissa joissa on kytkin mahdollisilta kytkimen hajoamisilta. Lisäksi sen on suojattava tehokkaasti sivulta, etteivät kuljettajan sormet voi tarttua ketjuun. Ketjusuojaa ei saa leikata takaleveyden kaventamiseksi.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=