2025 34 Valolähtö Punainen valo päällä=valmistaudu lähtöön Punainen valo sammuu=lähtö tapahtuu Vilkkuva oranssi valo=lähtö uusitaan, seuraa lisälämmittelykierros Rullaava lähtö: Kun lähettäjä antaa luvan autojen käynnistykseen vihreällä lipulla, hän kytkee punaisen lähtövalon palamaan. Punainen valo palaa kunnes lähettäjä antaa lähtömerkin sammuttamalla punaisen (punaiset) valon. Rullaavassa lähdössä valo sammutetaan ryhmityksen ensimmäisen parin ollessa keltaisen 25 m:n viivan ja lähtöviivan välissä. Mikäli punaisten valojen lisäksi syttyy vilkkuva oranssi valo, lähtö uusitaan ja seuraa lisälämmittelykierros. Lähettäjällä on oikeus muuttaa kilpailijan lähtöpaikkaa, mikäli kilpailijasta johtuen lähtöryhmitystä ei saada oikeaan muotoon. Mikäli lähtöryhmitys rullaavassa lähdössä halutaan pysäyttää, niin se tapahtuu punaisella lipulla. Seisova lähtö: Ryhmityksen pysähdyttyä kokonaan lähettäjä sytyttää punaisen valon, punaiset valot sammuvat 4 sekunnin kuluessa, jolloin lähtö on tapahtunut. Lähdön epäonnistumisen tai uusinnan merkiksi syttyy punaisten lisäksi vilkkuva oranssivalo, seuraa lisälämmittelykierros. Arvokilpailuissa lähtöproseduuri CIK:n säännön mukaisesti. 7.3. VIRHEELLINEN LÄHTÖ Virheellinen lähtö tuomitaan lähtötavan vastaisesta lähdöstä. Kilpailunjohtaja ilmoittaa siitä kilpailijalle kilpailuerän jälkeen. Kilpailija syyllistyy virheelliseen lähtöön, mikäli hän hidastaa tai kiihdyttää ennen kuin lähtömerkki on annettu tai siirtää karttiaan sivusuunnassa ryhmityksessä tai rengas ylittää lähtökäytävän reunaviivan kokonaan tai kartti poistuu kokonaan omalta lähtökäytävältään. Seisovassa lähdössä virheellinen lähtö katsotaan tapahtuneeksi, mikäli kart liikkuu punaisen valon palaessa. Virheellisestä lähdöstä rangaistaan sähköisen ajanoton ollessa käytössä 3 tai 10 sekunnin aikasakolla tai jos lopputulos määräytyy manuaalisella ajanotolla ja pistelaskulla, rangaistaan virheellisestä lähdöstä alkuerissä kolmella (3) lisäpisteellä ja finaalissa kolmella sijoituksella. 7.4. AJO KILPAILUSSA Ajajan on harjoituksissa ja kilpailun aikana ajettava karttia harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kilpailijan kanssa. Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen, edellä oleva kuljettaja voi ajaa normaalisti käyttämäänsä ajolinjaa kaarteen läpi. Ohittava kuljettaja ei kuitenkaan saa levittää linjaa tarpeettomasti tai normaalia aikaisemmin työntääkseen ohitettavan auton ulos radalta. Ajajat saavat käyttää vain kilparataa kilpailun aikana. Kartti on kilparadalla, kun vähintään kaksi rengasta on valkoisten viivojen välissä. Renkaiden ollessa viivan päällä, katsotaan niiden olevan viivojen välissä. Kaarteissa sekä niiden lähestymis- ja jättövaiheessa voivat kilpailijat
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=