Karting lajisäännöt 2025

2025 32 7. Ajosäännöt 7.1. YLEISTÄ Kaikille kilpailijoille on radalla ennen lähtöä varattava mahdollisuus nk. lämmittelykierrokseen. Siten ohjaajilla on hyvä mahdollisuus perehtyä radan olosuhteisiin. Kaikkien ohjaajien tulee olla läsnä lähdössä voimassaolevien sääntöjen mukaisesti. Kilpailun johtaja saattaa kieltää ohjaajaa osallistumasta lähtöön tai pysäyttää (kohdassa 5.8. mainituilla asianmukaisilla lippumerkeillä) ohjaajan, joka syyllistyy urheilulliseen tai tekniseen rikkomukseen. Jokaisen ohjaajan, joka rikkoo teknisiä määräyksiä kilpailun aikana ja hänelle näytetään musta lippu, jossa oranssi ympyrä, täytyy pysähtyä seuraavalla kierroksella ratavarikolle korjaamaan virhe, ennen kuin hän saa jatkaa kilpailua. Kilpailijan tulee osallistua ainakin yhteen oman luokkansa viralliseen harjoitussessioon. Kilpailun johtaja voi myöntää poikkeuksen, jos kilpailija tuntee radan ennestään hyvin. Ympäriajon tai vakavan kolarin tapahduttua kilpailija saa jatkaa kilpailua mikäli kilpailun ensihoidosta, tai silloin kun ensihoitoyksikköä ei ole asetettu kilpailuun, ensiavusta vastaava taho antaa siihen luvan. Päätöksen kilpailun jatkamisesta tekee kilpailija sekä kilpailijan ollessa alle 18-vuotias kilpailijan huoltaja. Ympäriajossa tai vakavassa kolarissa mukana ollut auto sekä henkilökohtaiset turvavarusteet tulee katsastaa ennen kilpailun jatkamista. 7.2. LÄHTÖ Kilpailun johtaja näyttää vihreätä lippua merkiksi, kun lähtö on valmis käynnistettäväksi. Tämän jälkeen lähdönjärjestelijä antaa kilpailijoille luvan moottoreiden käynnistämiseen ja ajamisen radalle. Kilpailijat ovat lähettäjän ja kilpailun johdon käskynalaisuudessa siitä hetkestä alkaen, kun heidät päästetään radalle, Kilpailijat eivät saa vastaanottaa ulkopuolista apua korjauksiin tai säätämiseen muualla kuin ratavarikolla. Kilpailun ajosäännöt ovat voimassa siitä hetkestä alkaen, kun kilpailija on ylittänyt lähdönryhmitysalueen valkoisen viivan ja ohjaaja ei saa vastaanottaa mitään muuta ulkopuolista apua, kuin mikä on välttämätöntä auton siirtämiseksi turvalliseen paikkaan. Kiihdyttäminen, ohittaminen ja sivusuunnassa siirtyminen, on kielletty ennen kuin lähtömerkki on annettu. Rata voidaan jakaa kahteen ajokaistaan muovikartioilla tai vastaavilla keltaisen viivan kohdalla ja sitä ennen. Keiloja voi asettaa maksimissaan neljä kappaletta 15 metrin matkalle. Radoilla, joiden lähtösuoralle on maalattu ajokäytävät, tulee kuljettajien ajaa tätä määrättyä lähtökäytävää pitkin tasaista nopeutta käyttäen. Omalta käytävältä pois siirtyminen on kielletty, ennen kuin lähtömerkki on annettu. Ennen lähtöä ajetaan vähintään yksi täysi ratakierros tai kilpailun johtajan ilmoittama määrä ryhmittelyä varten. Ohjaaja vastaa siitä, että hän on oikealla paikallaan lähtöryhmityksessä. Jäätyään ryhmityksessä jälkeen omalta paikaltaan, kuljettajan on mahdollista hakea paikkaansa lähtöryhmityksessä punaiselle viivalle saakka, jolloin lähtöryhmityksen tulee olla lopullinen. Kilpailun johtaja voi määrätä erikseen, missä lopullinen lähtöryhmitys tulee olla valmis. Mikäli lähettäjä antaa ylimääräisen järjestäytymiskierroksen, saa kuljettaja, joka ei ole omalla paikallaan hakea paikkaansa punaiselle viivalle saakka. Ohjaajaa, joka ei näitä määräyksiä noudata, tulee kilpailujohtajan toimesta rangaista AKK:n kartingin sanktiotaulukon mukaisesti.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=