2015 176 tava muodoltaan suljettu kehä. Ohjauspyörän ylä- ja/ tai alaosasta 1/3 saa olla suoraa ja säteen ei tule olla sama, kuin muualla kohdin. Ohjauspyörässä olevat lisälaitteet eivät saa ulottua 20 mm korkeammalle ohjauspyörän pintatasosta. Taipuisat vaijeri- ja ketjuohjausjärjestelmät ovat kiellettyjä. Kaikki ohjausjärjestelmän osat on kiinnitettävä mahdollisimman turvallisella tavalla (itse lukittuvilla muttereilla tai ruuveilla, varmistinlangalla). 9.2.12. Istuin Istuimen tulee olla muotoiltu niin, että kuljettaja pysyy hyvin paikallaan ja pystyy vastustamaan sekä sivulle, että eteenpäin suuntautuvaa liikettä kaarteissa ja jarrutuksissa. Istuimen sivukiinnikerautojen ja penkin välissä tulee olla metallista tai kovasta muovista valmistettua levyä, jonka mitat ovat vähintään pinta-alaltaan 13 cm2 tai halkaisijaltaan vähintään 40 mm ja paksuus vähintään 1,5 mm. Kaikki sivukiinnikeraudat ja penkkiin kiinnitettävät tuet tulee olla pultattu tai hitsattu molemmista päistä. Jos penkin lisätukia ei käytetä tai niitä ei ole kiinnitetty, kuten edellä mainittu, ne tulee poistaa. 9.2.13. Polkimet Polkimet eivät missään asennossa saa ulottua rungon, johon luetaan mukaan puskurit, ulkopuolelle. 9.2.14. Kaasupoljin Kaasupoljin tulee olla varustettu palautusjousella. 9.2.15. Moottori Luokiteltu moottori tai sen osat tulee voida tunnistaa luokitustodistuksen teknisten selostuksien (valokuvien, piirustusten, mittojen jne.) avulla ottaen huomioon art. 43. mukaan sallitut muutokset. Tarkastuksissa sallitaan seuraavat toleranssit: • kaasuttimen kurkun halkaisija, ei lainkaan • kiertokangen keskilinjan pituus ± 0,10 mm • männän iskun pituus kuutiotilavuuden määräämiseksi: • moottori koottuna ± 0,20 mm • moottori purettuna ± 0,10 mm • kulmat (imu- tai pakoaukot CIK:n määräysten puitteissa) • sytytyksen ajoituksen toleranssi ± 3° tai luokitustodistuksessa esitetty- enimmäiskuutiotilavuuksissa ei ole toleransseja Vesijäähdytys Käytettäessä vesijäähdytystä tulee jäähdyttimen sijaita rungon yläpuolella maksimissaan 50 cm korkeudella maasta, ja maksimissaan 55 cm taka-akselin edessä. Käytettävien letkujen tulee kestää lämpöä (150 °C) ja painetta (10 Bar). Moottorin lämpötilan säätämiseksi on sallittua asentaa jäähdyttimen eteen tai taakse laite (lukuun ottamatta teippiä), jota voi säätää ajon aikana, mutta ei voida irrottaa. Mekaanisen ohivirtaustermostaatin käyttäminen on sallittua. Sallittu jäähdytysneste on vesi. Ylivuotosäiliö(t) tulee olla tyhjä(t) mentäessä lähdön valmistelualueelle. Imuäänenvaimennin Imuäänenvaimentimen tulee olla CIK:n luokittelema ja suodattimella varustettu kaikissa luokissa pl. Raket 60 ja KF6 moottorilla varustetuissa luokissa, joissa voi myös käyttää alkuperäistä imusuojaa, jossa muuttamaton suodatinpanos sisällä. Imuäänenvaimentimeen saa tehdä yhden 3 mm reiän polttoaineseoksen poistamiseksi. Imuäänenvaimentimen imuputkien halkaisija maksimi 23 mm kansallisissa luokissa (CIK Group 2 luokiteltu). 9.2.16. Pakoputkisto Pakoputkiston tulee päättyä kuljettajan taakse. Sen korkeus maasta ei saa ylittää 45 cm. Suojaamaton pakoputkisto ei saa koskettaa normaalissa ajoasennossa olevaa kuljettajaa. Äänenvaimentimen ulostuloputken jonka halkaisija on yli 3 cm, ei saa ylittää määriteltyjä rajoja ja sen tulee olla suunnattu sivulle tai alaspäin, ei suoraan kohti takapuskuria. Kaikkien luokkien moottorin äänenvaimentajan tulee vastata voimassa olevaa luokitustodistusta. 9.2.17. Taka-akseli Taka-akselin seinämävahvuus kv-luokissa tulee olla vähintään alla olevan taulukon mukainen. Seinämän minimimittaa ei huomioida kiilojen kohdalla. Akselin halkaisija Minimi seinämänvahvuus 50 mm 1.9 mm 45 mm 2.3 mm 40 mm 2.9 mm 35 mm 3.8 mm 30 mm 4.9 mm 25 mm Vain umpinainen sallittu 9.2.18. Polttoainetankki Polttoainesäiliön tulee olla kiinnitetty runkoon tukevasti, eikä millään väliaikaisella kiinnitysmenetelmällä. Sen tulee olla valmistettu siten, ettei se eivätkä polttoaineputket, joiden tulee olla taipuisia, aiheuta vuotovaaraa kilpailun aikana. Polttoainesäiliö ei saa olla muotoiltu toimimaan korirakenteena. Virtaus säiliöstä moottoriin saa tapahtua vain normaalissa ilmanpaineessa. Polttoainesäiliön enimmäistilavuus on 15 litraa. Ylivuotosäiliö(t) tulee olla tyhjä(t) mentäessä lähdön valmistelualueelle. 9.2.19. Polttoaine Polttoaineen koostumus Polttoaineen tulee koostua vain Suomessa huoltoasemilla normaalimyynnissä olevasta tieliikenneajoneuvomoottoreille tarkoitetusta lyijyttömästä 98 bensiinistä ja sallitusta voiteluöljystä. Kilpailun katsastuspäälliköllä tai AKK:n kartinglajiryhmän nimeämillä henkilöillä on oikeus ottaa näyte siitä polttonesteestä, jota on käytetty kilpailun aikana. Käytettävä polttoaineen tulee sisältää vain yhtä polttoainelaatua ja tarvittaessa yhtä sallittua voiteluainetta. Eri oktaaniarvoisten polttoaineiden sekoittaminen on kiellettyä. Sallitut voiteluaineet Voiteluaineina saa käyttää voimassa olevia CIK:n hyväk-
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=