2015 174 Mittapiste Mitta mm Lisähuomautus A 40 Maksimi Kuljettaja kyydissä B 25 Minimi Kuljettaja kyydissä B 40 Maksimi Kuljettaja kyydissä C 20 Minimi C 50 Maksimi D 20 Minimi D 50 Maksimi E 120 Minimi Edessä E 180 Minimi Takana F 50 Säteen minimi F 100 Säteen maksimi G 100 Minimi Edessä G 160 Minimi Takana Etukate On pakollinen kaikissa karteissa. Rattikate Rattikate ei saa ulottua ohjauspyörän yli kulkevan vaakatason yläpuolelle ja rattikatteen ja ohjauspyörän välin tulee olla vähintään 5 cm. Rattikate saa ylittää etupuskurin maksimissaan 50% etukatteen leveydestä (mitta mitataan etupuskurista etukatteen etureunaan). Rattikate ei saa estää polkimien normaalia toimintaa, eikä peittää miltään osin kuljettajan jalkoja normaalissa ajoasennossa. Rattikatteen enimmäisleveys on 30 cm. Takarenkaiden suoja KF-Junior, KF ja KZ2 -luokan karteissa tulee olla voimassaolevan CIK-luokituksen mukainen takarenkaidensuoja. Yamaha-luokassa tulee olla CIK-luokiteltu suoja, mutta sen ei tarvitse olla voimassa olevan luokituksen mukainen. Muissa luokissa takarenkaiden suoja tulee olla CIK- tai FIK-luokiteltu tai runkovalmistajan tehdasvalmisteiden. Takarenkaiden suojan leveys ei saa missään olosuhteissa olla takapään (renkaiden ulkoreunan) leveyttä suurempi ja takarenkaiden suojan täytyy olla takarenkaiden muodostaman tason sisäpuolella. Muissa kuin CIK-luokitelluissa takarenkaiden suojissa takarenkaiden suojan leveys on vapaa, mutta takarenkaan reunan ja suojan välinen etäisyys voi maksimissaan olla 40 mm. Kuva 4. CIK-luokiteltujen takarenkaiden suojan sääntö ja mitat. Kuva 5. Takarenkaiden suojan sääntö muille, kuin CIK-luokitelluille suojille. 9.2.7. Voimansiirto Vedon tulee aina tapahtua takapyörien kautta. Voimansiirtomenetelmä on vapaa sillä edellytyksellä, ettei käytetä tasauspyörästöä. Kaikki ketjun öljyämis- ja rasvaamismenetelmät ovat kiellettyjä ajon aikana pl. CIK-FIA: n hyväksymät järjestelmät. 199 Tekniset säännöt Etukate On pakollinen kaikissa karteissa. Rattikate Rattikate ei saa ulottua ohjauspyörän yli kulkevan vaakatason yläpuolelle ja rattikatteen ja ohjauspyörän välin tulee olla vähintään 5 cm. Rattikate saa ylittää etupuskurin maksimissaan 50% etukatteen leveydestä (mitta mitataan etupuskurista etukatteen etureunaan). Rattikate ei saa estää polkimien normaalia toimintaa, eikä peittää miltään osin kuljettajan jalkoja normaalissa ajoasennossa. Rattikatteen enimmäisleveys on 30 cm. 9.2.6. Voimansiirto Vedon tulee aina tapahtua takapyörien kautta. Voimansiirtomenetelmä on vapaa sillä edellytyksellä, ettei käytetä tasauspyörästöä. Kaikki ketjun öljyämis- ja rasvaamismenetelmät ovat kiellettyjä ajon aikana pl. CIKFIA: n hyväksymät järjestelmät. 9.2.7. Ketjusuoja Ketjusuoja on pakollinen ja sen tulee tehokkaasti suojata moottorin ja akselin ketjupyörän keskitasolle asti. Lisäksi sen tulee suojata moottoreissa joissa on kytkin mahdollisilta kytkimen hajoamisilta. Lisäksi sen on suojattava tehokkaasti sivulta, etteivät kuljettajan sormet voi tarttua ketjuun. 9.2.8. Jousitus Kaikenlainen jousitus, sekä joustava että taittuva, on kielletty. Hydraulinen, pneumaattinen tai mekaaninen jousitus on kielletty kaikkialla kartissa. Mittapiste Mitta mm Lisähuomautus A 40 Maksimi Kuljettaja kyydissä B 25 Minimi Kuljettaja kyydissä 40 Maksimi Kuljettaja kyydissä C 20 Minimi 50 Maksimi D 20 Minimi 50 Maksimi E 120 Minimi Edessä E 180 Minimi Takana F 50 Säteen minimi F 100 Säteen maksimi G 100 Minimi Edessä G 160 Minimi Takana Kuva 3.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=