2015 170 8.6.2. Punnitusmenettely Auto ja kuljettaja voidaan punnita ensimmäisen kerran yhdessä. Mikäli kuljettaja ja kartin paino täyttää painorajan, ei uusinta punnitusta tarvita. Mikäli yhteispaino ei täyty toimitaan seuraavasti: 1. Kart ja kuljettaja poistetaan punnitustasolta. 2. Vaa´an näyttämä nollataan 3. Mikäli vaaka ei ole vakautettu, asetetaan tarkastuspainot vaalle ja tarkistetaan että vaaka näyttää tarkistuspainoille saman tuloksen kuin tarkastuspöytäkirjassa on ilmoitettu. Muussa tapauksessa vaaka nollataan. 4. Tarkastuspainot poistetaan, kartti ja kuljettaja asetetaan punnitustasolle ja luetaan näyttämä. Punnitus suoritetaan tarvittaessa kolme kertaa, jonka jälkeen tulokseksi jää viimeisen tarkastuspunnituksen tulos. 8.7. Melu 8.7.1. Yleistä Kartin tulee täyttää vaaditut desibelirajat kilpailun kaikissa osissa. Irronnut tai vioittunut äänenvaimennin/- imuäänenvaimennin on välittömästi korjattava ratavarikolla, muutoin se aiheuttaa erästä sulkemisen. Äänenvaimentimen tulee rajoittaa moottorin enimmäismelu moottorin toimiessa suurimmalla tehollaan seuraavasti: – Raket 100,0 dB (A) – Muut luokat 103,0 dB (A) Lisätoleranssit, mikäli mittausajankohdan lämpötila on alle 10 °C, +1 dB ja kun lämpötila on alle 0 °C, + 2 dB. Aika-ajon yhteydessä mitattuna käytetään mahdollista ajan lisäystä. Erissä mahdollista ajan lisäystä käytetään silloin, kun äänimittaukseen liittyvän erän tulokset määrätään ajan perusteella ja lisäpisteitä, jos erän tai kilpailun tulos määräytyy pistelaskulla. Kansallisissa kilpailuissa äänenvaimentimet tulee merkitä tai sinetöidä äänimittauksen jälkeen niin, ettei niitä myöhemmin voida muuttaa. Jos tämä on kuitenkin ehdottoman tarpeellista, äänenvaimentimet voidaan vaihtaa tai muuttaa ainoastaan katsastajien suostumuksella. Kilpailun aikana suoritetussa pistokokeessa havaittu katsastajien tekemien merkintöjen puuttuminen johtaa kilpailijan sulkemiseen kilpailusta. Tarkastuksia voidaan suorittaa milloin tahansa kilpailun aikana.Kansainvälisissä kilpailuissa käytetään CIK:n melumittausohjeita, sääntöjä ja mittaustapoja. 8.7.2. Melun mittaus kansallisissa kilpailuissa Mittauslaitteisto Mittauksessa saadaan käyttää vain CEI:n suosituksen no. 651 luokka 1 ja 2 mukaisia laitteita. Mittausasteikko Melu mitataan A-käyrän asteikolla yksikössä dB(A) aikavakiolla ”Fast”. Kalibrointi Ennen jokaista luokkaa mittari on kalibroitava valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Häiritseviä tekijöitä Sade: Mikäli sataa voimakkaasti tai rata on niin märkä, että saderenkaat ovat tarpeen, melumittausta ei voi suorittaa. Tuuli: Tuulen vaikutusta ei huomioida. Ympäristöolosuhteet: Ne on otettu huomioon mittaustavassa ja menetelmässä. Muut häiritsevät tekijät: Ympäröivä melu ei saa ylittää arvoa, joka on 10 dB (A) pienempi kuin mittauskohteen melu (esim. viereisellä radalla liikkuva ajoneuvo). Käyttöohje Mikrofonin (mittausanturin) tulee sijaita vähintään 1,8 m päässä mitattavasta kohteesta. Mittauspiste Mittauspisteen on aina oltava kahden kaarteen välisellä suoralla. Radan muodon lukuisat pisteet linjojen AA ja B-B välillä ovat mahdollisia. Sijainnin määrää tekninen valvoja tai katsastuspäällikkö. Linja A-A: α-kulma vähintään 90 astetta; a = 35 m enintään 90 astetta; a = 10 m Linja B-B: β-kulma vähintään 90 astetta; b = 35 m enintään 90 astetta; b = 10 m Tulosten julkaiseminen Mittaustulokset toimitetaan tuomaristolle, joka suorittaa sääntöjen vaatimat toimenpiteet. 8.7.3. Ylityksistä seuraavat rangaistukset äänen voimakkuuden ylitys ajan lisäys lisäpisteet 0,5 dB(A) 0,25 sek. 1 1,0 ” 0,5 sek. 2 1,5 ” 1 sek. 4 2,0 ” 2 sek. 8 2,5 ” 4 sek. 12 yli 3,0 ” kilpailusta sulkeminen Ympäristöolosuhteet: Ne on otettu huomioon mittaustavassa ja menetelmässä. Muut häiritsevät tekijät: Ympäröivä melu ei saa ylittää arvoa, joka on 10 dB (A) pienempi kuin mittauskohteen melu (esim. viereisellä radalla liikkuva ajoneuvo). Käyttöohje Mikrofonin (mittausanturin) tulee sijaita 1,8 / ± 0,1 m korkeudella ajolinjan yläpuolella suunnattuna radan pintaan päin. Se kytketään mittauslaitteistoon kaapelilla. Mittauspiste Mittauspisteen on aina oltava kahden kaarteen välisellä suoralla. Radan muodon lukuisat pisteet linjojen A-A ja B-B välillä ovat mahdollisia. Sijainnin määrää tekninen valvoja tai katsastuspäällikkö. Linja A-A: α-kulma = 90 astetta; a = 35 m < 90 astetta; a = 10 m Linja B-B: β-kulma = 90 astetta; b = 35 m > 90 astetta; b = 10 m Tulosten julkaiseminen Mittaustulokset toimitetaan tuomarist ka suorittaa sääntöjen vaatimat toimen 8.7.3. Ylityksistä seuraavat rangaistuk äänen voimakkuuden ylitys ajan lisäys lisäpist 0,5 dB(A) 0,25 sek. 1 1,0 ” 0,5 sek. 2 1,5 ” 1 sek. 4 2,0 ” 2 sek. 8 2,5 ” 4 sek. 12 yli 3,0 ” kilpailusta sulkem 199
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=