2015 169 8.1. Yleistä Katsastuksen saa suorittaa vain erityinen karting-katsastusmies. Katsastus tulee suorittaa ennen virallisia harjoituksia, poikkeuksena arvokilpailut, joissa esikatsastus ja park fermé-renkaiden arvonta on suoritettava virallisia harjoituksia edeltävänä päivänä alkaen viimeistään klo 18.00, jolloin vapaa harjoitus on lopetettava. Harjoittelu ja kilpaileminen sellaisella autolla, joka ei täytä voimassa olevia määräyksiä ja turvallisuusvaatimuksia, on kielletty. Esikatsastuksen jälkeen ei katsastettuja varusteita tai laitteita saa vaihtaa. Katsastettujen varusteiden ja laitteiden pitää olla järjestäjien tarkastettavissa kilpailun päättymiseen saakka milloin tahansa. Mestaruuskilpailuissa kaikki mahdollisesti käytettävä kalusto on tuotava katsastukseen samanaikaisesti. 8.2. Karting-kilpailujen katsastusta koskeva muistio Katsastusmiesten velvollisuutena on suorittaa huolellisesti työnsä ja laatia katsastuspöytäkirjat. Mikäli syntyy epäselvyyttä määräysten tulkinnasta tai kilpailuun osallistuva ajoneuvo ei täytä määräyksiä, on kilpailun johtajalle annettava tästä tieto välittömästi. Katsastusmiesten tehtävänä on tutkia erityisen huolellisesti kilpailuun osallistuvien karttien yleinen kunto ja turvallisuus, jolloin pääpaino pannaan ohjauksen ja jarrujen rakenteeseen. Kilpailuun osallistuvan ajoneuvon on oltava siisti. On tarkastettava, että suojakypärät ja muut ajovarusteet täyttävät voimassaolevat vaatimukset ja ovat sopivan kokoiset. Katsastusmiehen on myös tarkastettava, että kilpailevat ajoneuvot ovat sekä harjoitusten että kilpailun aikana varustetut kilpailunumerolla. Renkaat merkitään esikatsastuksessa. Sadekelinrenkaat merkataan kun niitä on käytetty ensimmäisen kerran (sadekelin jälkeen). Kilpailun aikana on katsastusmiehen kiinnitettävä erityistä huomiota mahdollisiin onnettomuustapauksiin. Katsastusmiehen on tekemänsä huomion perusteella pidettävä kilpailun johtaja tilanteen tasalla, esiintyvissä onnettomuustapauksissa toimeenpantava jälkikatsastus, sekä annettava vaadittaessa kirjallinen selvitys kartin kunnosta. Kart voidaan kilpailun johtajan harkinnan mukaan kesken kilpailua kutsua ratavarikolle tarkastukseen, mikäli aihetta on (esim. ulosajo, yhteenajo, pysähdys radalla tms.). Katsastuspäällikkö vastaa siitä, että katsastuksella on tarvittavat hyväksyttävät mittalaitteet ja välineet käytettävissään. Katsastustapahtuma on katsastuksen ja kilpailijan/ mekaanikon välinen asia, johon ei ole ulkopuolisilla oikeutta puuttua. Katsastukseen on pääsy vain kilpailun toimihenkilöillä, ko. kilpailijalla, ko. kilpailijan mekaanikolla ja arvokilpailuissa erikseen luvan saanneilla henkilöillä. 8.3. Katsastettavien moottorien määrä Kilpailija saa katsastuttaa kaksi moottoria, Cadett luokassa vain yhden moottorin. Moottorit merkitään esikatsastuksessa. 8.4. Katsastettavien runkojen määrä Kaikissa luokissa saa kilpailija katsastaa yhden rungon. Rungot merkitään esikatsastuksessa. 8.5. Katsastuksessa tarkastettavat varusteet Katsastuksessa tulee ohjaajan olla läsnä. Katsastukseen autot on tuotava ajovarusteisina, lukuun ottamatta pyöriä. Katsastus käsittää seuraavien pääkohtien tarkastuksen: 1. Rungon ja moottorien numerot, jotka merkitään katsastuspöytäkirjaan 2. Sopivat ajovarusteet; kypärä, ajopuku, käsineet, jalkineet 3. Kartin yleinen kunto ja sääntöjenmukaisuus 4. Jarrut, niiden kunto ja säätö, sekä polkimet 5. Ohjaus ja hallintolaitteet 6. Polttoainesäiliö ja -letku 7. Moottorit ja äänenvaimennin 8. Kilpailunumerot 9. Mahdolliset lisäpainot ja niiden kiinnitys. 8.6. Punnitus Asetetut painot ovat ehdottomia vähimmäisarvoja ja ne täytyy voida tarkastaa milloin tahansa kilpailun aikana. Huolimatta siitä, milloin punnitus suoritetaan, on auton ja kuljettajan yhteispainon täytettävä vaatimukset. Polttoaineen lisäys tai muu täydennystoimenpide painorajan saavuttamiseksi ei ole sallittu. Vähimmäispaino sisältää auton ja ohjaajan normaaleissa kilpailuissa käytetyissä varusteissaan (kypärä, ajolasit, ajokäsineet ja jalkineet). Kilpailun jälkeen, tai sen aikana suoritetussa pistokokeessa havaittu rikkomus johtaa kilpailijan hylkäämiseen ajetusta erästä, aika-ajosta tai finaalista. 8.6.1. Kilpailupaikan vaaka Kilpailupaikalla oleva vaaka on oltava katsastuspäällikön tai pääkatsastajan tarkastama, suositellaan vakautetun ja tarkastetun vaan käyttöä. Mikäli vaa´alla on voimassa oleva virallinen vakautustodistus, ei tarkistuspainoja tarvita. Mikäli vaa´alla ei ole voimassa olevaa virallista vakautustodistusta, tulee vaa´an näyttämän tarkistusta varten olla kilpailupaikalla 100 kg:n tarkistuspainot. Tarkastuspainojen (100 kg) tulee olla kilpailun aikana käytettävissä. Suositellaan, että vakautetun vaan näyttämä voidaan tarkastaa kilpailupaikalla tarkistuspainoilla. Vaakaa ei saa siirtää kilpailun aikana. Kilpailupaikan virallisella ilmoitustaululla tulee näkyä katsastuspäällikön/ pääkatsastajan tekemä vaa`an tarkastuspöytäkirja, jossa on todettu kilpailupaikan vaa`an näyttämä paino tarkistuspainoille. Tarkatuspöytäkirjassa tulee näkyä tarkastajan allekirjoitus, päivämäärä ja kellonaika. 8. Katsastus
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=