2015 168 7.5.6. Määräyksiä virheellisen ajon estämiseksi Sääntöjen vastainen ajotapa ei anna kilpailulle urheilullisesti oikeudenmukaista tulosta. Virheellisen ajon estämiseksi painotetaan seuraavia asioita, jotka on otettava huomioon jokaisessa karting kilpailussa. 1. Virheellisellä ajolla tässä suhteessa ymmärretään esimerkiksi, että: – ohjaaja ajaa niin suurella nopeudella kaarteeseen, että syntyy vaaratilanne. – ohjaaja ajaa säännönvastaisesti kanssakilpailijansa ohi niin, että tämä joutuu jäämään jälkeen välttääkseen törmäämästä ohi ajavaan. – kanssakilpailijan päälle ajetaan takaa tai sivulta päin. Imussa ajettaessa on auton koskettaminen kilpailijan ajoneuvoon ehdottomasti kielletty ja tulkitaan virheelliseksi ajoksi. 2. Mikäli esiintyy virheellistä ajoa, on kilpailun johtajan määräyksestä näytettävä varoituslippua ja virheen tehneen kilpailunumeroa numerotaululla varoittaakseen tätä. Varoituslippua ja numerotaulua on näytettävä kahden kierroksen ajan. Mikäli tilanne tapahtuu niin myöhäisessä kilpailun vaiheessa, ettei em. toimenpiteisiin ehditä ryhtyä, annetaan tämä varoitus suullisesti erän / finaalin jälkeen. 3. Mikäli ohjaaja samassa tai toisessa lähdössä toistaa varoituksen arvoisen virheen tai syyllistyy törkeään ajotapavirheeseen, on kilpailun johdon määrättävä ohjaaja ratavarikolle näyttämällä mustaa lippua, sekä ko. kilpailijan numeroa. Ohjaajalle ilmoitetaan ratavarikolla syy varikolle kutsumiseen. Musta lippu tai hylkääminen voidaan antaa myös erän/finaalin jälkeen. 4. Mikäli tilanne toistuu kohdan 3 mukaisesti niin myöhäisessä kilpailun vaiheessa, ettei em. toimenpiteisiin ehditä ryhtyä ennen ajajien pois liputtamista, hylätään väärin ajanut pois kilpailusta kilpailunjohtajan päätöksellä. 5. Mikäli kilpailun johto/tuomaristo on todennut virheellistä ajoa, ei kilpailijalla ole oikeutta tehdä vetoomusta. 6. Valvojan on ilmoituksessaan AKK:lle mainittava ne ajajat, jotka ovat syyllistyneet virheelliseen ajoon (liputuspöytäkirja oltava liitteenä). 7.5.7. Seuraamukset ajotaparikkeistä Kilpailun johtaja tai tuomaristo voi määrätä vaarallisesta, virheellisestä tai sääntöjen vastaisesta ajosta aikasakon, maksimissaan 10 sekuntia. Tämä lisätään kuljettajan loppuaikaan ko. kilpailusuoritukseen. Rangaistus voi olla myös ajanoton puuttuessa erissä kolme lisäpistettä ja finaaleissa sijoituksen alentaminen kolmella (esim. 1. -> 4.). Rangaistus voi olla myös huomautus, varoitus tai hylkääminen aika-ajosta, erästä tai finaalista, tai näiden yhdistelmä (esim. 10 sek. rangaistus + varoitus). Kilpailun johtajan tai tuomariston antama varoitus on voimassa koko kilpailun ajan. Mikäli varoitukseen johtava rikkomus tapahtuu niin myöhäisessä vaiheessa, ettei sitä ennätetä lipulla antaa, voidaan se antaa myös suullisesti. Toinen varoitus kilpailun aikana johtaa kilpailun osasta hylkäämiseen. Kilpailija saa seuraamuksen tiedoksi kilpailunjohtajalta/ tuomaristolta ja allekirjoituksellaan vahvistaa saaneensa tiedon seuraamuksesta. 7.5.8. Liikennöiminen ajosuuntaa vastaan Kaikenlainen liikennöiminen (ajaminen, työntäminen tai kantaminen) radalla ajosuuntaa vastaan on kielletty erän aikana. Ainoastaan sairasauto hälytysajossa tai keräilyajoneuvo kilpailuerän jälkeen voi ajaa vasten ajosuuntaa erityistä varovaisuutta noudattaen. 7.5.9. Kilpailun päättyminen Kun erän ensimmäinen kilpailija on liputettu maaliin tulleeksi, liputetaan jäljellä olevat ohjaajat maaliin tulleiksi sitä mukaa, kun he ylittävät maalilinjan, riippumatta siitä montako kierrosta he ovat ajaneet. Kilpailu kussakin erässä ja finaalissa on päättynyt kolmen minuutin kuluttua siitä kun ensimmäiselle kilpailijalle on näytetty maalilinjalla ruutulippua.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=