2015 166 Kilpailijan katsotaan lähteneen aika-ajoon, erään, esifinaali tai finaaliin, kun hän on ylittänyt lähdönryhmitysalueen valkoisen viivan. Arvokilpailuissa (SM, SJM ja CUP) katsotaan lähteneeksi, kun kilpailija kalustoineen on saapunut säädetyn aika-rajan puitteissa lähdön ryhmitysalueelle. 7.2.1. Lähtöjärjestys Ohjaajien tulee olla avustajineen (1 avustaja) lähdön ryhmitysalueella viimeistään 5 minuuttia ennen aikataulun mukaista lähdön alkamisaikaa. Ohjaaja, joka ei noudata tätä sääntöä ei ole lähtenyt kyseiseen kilpailuerään. Ohjaajille on näytettävä 1 minuutin taulua ennen lähdön alkua. Aika-ajon nopein kuljettaja (master) voi halutessaan valita kummalta puolen rataa halua lähteä. Tämä hänen tulee ilmoittaa kilpailun johtajalle viimeistään lähdön keräilyalueelle tultaessa. Masterin päätös vaikuttaa vain ensimmäiseen lähtöriviin. Muulloin lähtöjärjestys on, kuten radan lähtöruudukko on määritelty. 7.2.2. Lähettäjän sijoittuminen Lähettäjän tulee olla noin 10 m lähtöviivan takana kilpailijoiden hyvin nähtävissä. Lähettämisen tapahtuessa valoilla lähettäjä voi sijoittua haluamaansa paikkaan valojen ja keltaisen viivan välisellä alueella. 7.2.3. Lähetystavat Karting kilpailuissa käytetään master-lähtöä. Masterina tulee olla yksi kilpailijoista. Cadett ja KZ2-luokissa kilpailuissa on seisova lähtö. Cadetti-luokassa voidaan käyttää myös rullaavaa lähtöä. Muissa luokissa kilpailussa käytetään rullaavaa lähtöä. Lähettäminen lipulla Lähtövalmistelun aikana ryhmittelykierroksen aikana lähettäjä pitää lähetyslipun alas suunnattuna oikeaa jalkaa pitkin lippu käteen kerättynä. Lähtömerkiksi lähettäjä nostaa lipun pystysuoraan asentoon, jossa hän pitää sitä niin kauan kuin koko lähtöryhmitys on sen ohittanut. Valolähtö Punainen valo päällä=valmistaudu lähtöön Punainen valo sammuu=lähtö tapahtuu Vilkkuva oranssi valo=lähtö uusitaan, seuraa lisälämmittelykierros Rullaava lähtö: Kun lähettäjä antaa luvan autojen käynnistykseen vihreällä lipulla, hän kytkee punaisen lähtövalon palamaan. Punainen valo palaa kunnes lähettäjä antaa lähtömerkin sammuttamalla punaisen (punaiset) valon. Rullaavassa lähdössä valo sammutetaan ryhmityksen ensimmäisen parin ollessa keltaisen 25 m:n viivan ja lähtöviivan välissä. Mikäli punaisten valojen lisäksi syttyy vilkkuva oranssi valo, lähtö uusitaan ja seuraa lisälämmittelykierros. Mikäli lähtöryhmitys rullaavassa lähdössä halutaan pysäyttää, niin se tapahtuu punaisella lipulla. Seisova lähtö: Ryhmityksen pysähdyttyä kokonaan lähettäjä sytyttää punaisen valon, punaiset valot sammuvat 4 sekunnin kuluessa, jolloin lähtö on tapahtunut. Lähdön epäonnistumisen tai uusinnan merkiksi syttyy punaisten lisäksi vilkkuva oranssivalo, seuraa lisälämmittelykierros. 7.3. Lähtövalot Lähtövalot tulee sijoittaa 10–15 m lähtöviivan taakse ja 2–2,5 m:n korkeudelle radan reunan kohdalle tai mieluiten keskelle rataa. Valojen kannatinpylvään tulee sijaita vähintään 5 metrin etäisyydellä radan reunasta ja se tulee suojata tehokkaasti. Lamppuina suositellaan käytettäväksi normaaleja liikennevaloja tai kooltaan ja näkyvyydeltään vastaavia. Lähtövalojen kaikkien osien tulee olla vesitiiviitä. Valot tulee sijoittaa ryhmään, jossa on kaksi lamppua vähintään. Lamput kytketään rinnan, jotta varmistetaan ryhmän toiminta kaikissa tilanteissa. Suositellaan CIK:n mukaisia lähtövaloja, jossa punaisia valoja on 4 rinnan kahdessa rivissä. Rivien päässä ovat oranssit valot. Valojen kytkinrasian tulee olla kooltaan ja muodoltaan yhdellä kädellä käytettävää mallia. Kytkimien toiminta tulee merkitä hyvin. Kytkinrasian liitoskaapelin tulee ulottua mihin tahansa kohtaan valojen ja keltaisen 25 metrin viivan välillä. 7.4. Virheellinen lähtö Virheellinen lähtö tuomitaan edellä kerrottujen saantojen vastaisesta lähdöstä. Kilpailunjohtaja ilmoittaa siitä kilpailijalle kilpailuerän jälkeen. Kilpailija syyllistyy virheelliseen lähtöön, mikäli hän hidastaa tai kiihdyttää lähtöä ennen keltaista 25 m:n viivaa ja ennen kuin lähtömerkki on annettu tai siirtää karttiaan sivusuunnassa ryhmityksessä tai ylittää radan reunaviivan tai poistuu omalta lähtökäytävältään. Seisovassa lähdössä virheellinen lähtö tapahtuu silloin, kun kuljettaja ajaa karttinsa eteenpäin sille määrätyltä paikalta ennen kuin lähtömerkki on annettu. Virheellisestä lähdöstä rangaistaan sähköisen ajanoton ollessa käytössä 3 tai 10 sekunnin aikasakolla tai jos lopputulos määräytyy manuaalisella ajanotolla ja pistelaskulla, alkuerissä kolmella (3) lisäpisteellä ja finaalissa kolmella sijoituksella. 7.5. Ajo kilpailussa Ajajan on harjoituksissa ja kilpailun aikana ajettava karttia harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kilpailijan kanssa. Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen, tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun kartit eivät miltään osiltaan ole rinnakkain. Ajajat saavat käyttää vain kilparataa kilpailun aikana. Kaarteissa sekä niiden lähestymis- ja jättövaiheessa voivat kilpailijat ajaa haluamallaan tavalla ottaen kuitenkin huomioon radan reunamerkinnät. Estämisen/peittämisen katsotaan tapahtuneeksi, kun kuljettaja suoralla muuttaa ajolinjaansa kanssakil-
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=