Karting lajisäännöt 2024

2015 163 ajanut vähintään 3/4 vaaditusta kierrosmäärästä (kierrosmäärän pyöristäminen suoritetaan alaspäin). Kilpailun johto laatii ja allekirjoittaa tulosluettelon ja julkaisee sen kilpailukutsussa ilmoitetussa paikassa. Tulosluettelo tulee julkaista erikseen jokaisesta ajetusta finaalista. Tulosluettelossa on mainittava julkaisuaika. Tulosluettelossa on oltava ryhmiteltynä; sijoitus – kilpailijanumero – nimi – seura – kalusto (runko/ moottori) – tulos (kuljettajan aika-ajon aika tai kilpailuerän kokonaisaika) – ajetut kierrokset – nousupisteet. Tulosluettelossa tulee olla keskeyttäneiden kohdalla merkintä keskeyttänyt (katso sääntö yllä) ja hylättyjen kohdalla merkintä hylätty. Junior -luokissa lähteneiden lukumäärät on merkittävä tulosluetteloon, koska nousupistetaulukon pisteet määräytyvät lähteneiden luvun mukaan. Arvokilpailuiden tulosluettelossa tulee olla merkintä DNS mikäli kilpailija ei ole osallistunut lähtöön, DNF jos kilpailija ei ole päässyt ruutulipulle asti ja Not Classified, jos kilpailija ei ole ajanut vaadittavaa kierrosmäärää ja DQ mikäli kilpailija on hylätty kilpailun osasta. Tulosluettelon kirjoitus- ja laskuvirheet on järjestäjä velvollinen korjaamaan. Tuomaristo vahvistaa allekirjoituksin kilpailun lopulliset kiistattomat viralliset tulokset vastalauseajan päätyttyä. Vahvistetut tulokset sekä nousupisteet kilpailun järjestäjä siirtää viikon sisällä KITI-järjestelmään. 5.20. Sama tulos Saman tuloksen saavuttaneiden ohjaajien tulee jakaa palkinnot, joihin he ovat oikeutetut sijoituksensa perusteella. 5.21. Palkintojen jako Kilpailussa tulee jakaa kohtuulliset palkinnot. Palkittavien määrä on ilmoitettava luokittain. Palkinnot jaetaan tulosluettelon perusteella, jonka kilpailun johto on julkaissut. Kun vastalauseen tehneellä on vetoomusoikeus, heidän on tunnin kuluessa päätöksen julkaisemisesta ilmoitettava kirjallisesti vetoamisestaan. Tällöin ei vetoomuksen alaiselta kilpailun osalta jaeta palkintoja. Kilpailijalle, jota vastaan on tehty vastalause, ei saa jakaa palkintoa, ennen kuin vastalause on ratkaistu. Myöskään muita palkintoja, joihin tuomareiden päätös vastalauseen johdosta voi vaikuttaa, ei jaeta. Palkinnot voidaan jakaa kuitenkin niiltä osin, joihin vastalause ei vaikuta. 5.22. Kilpailun keskeyttäminen Kilpailun keskeyttäminen kilpailunjohtajan toimesta turvallisuussyistä tai muusta syystä tapahtuu punaisella lipulla. Punaista lippua näytetään lähtö/maalilinjalla. Myös jokaisessa lippupisteessä näytetään punaista lippua osoittaakseen kilpailemisen päättyneeksi. Kaikkien kilpailijoiden on lopetettava kilpaileminen ja jatkettava hitaasti lähtölinjalle tai pysäytettävä mihin tahansa järjestäjän osoittamaan paikkaan. Kilpailun johtaja voi määrätä kartit myös suoraan parc fermé (varikolle) alueelle, jossa järjestäydytään mahdolliseen uusintalähtöön. Kilpailijoiden ja mekaanikoiden tulee odottaa kilpailunjohtajan ohjeita. Kuljettaja voi vastaanottaa ulkopuolista apua ja/tai korjata karttiaan, mikäli kilpailunjohtaja antaa siihen luvan. Mikäli kilpailuerää on ajettu vähemmän kuin kaksi kierrosta, pisteitä ei jaeta, vaan kilpailuerä ajetaan uudelleen. Lähtöjärjestys on sama kuin alkuperäinen kilpailuerän lähtöjärjestys. Kuljettajat, jotka ylittivät maalilinjan punaista lippua edeltävällä kierroksella tai olivat ratavarikolla, voivat osallistua uusintalähtöön. Tyhjäksi jääneitä lähtöruutuja ei täytetä. Mikäli alkueristä, finaaleista tai niiden uusinnoista on ajettu enemmän kuin kaksi kierrosta, mutta vähemmän kuin 75 % kokonaiskierrosmäärästä, ajetaan ko. lähtö uudestaan. Jos kilpailua ei voida jostain syystä jatkaa, kilpailijat saavat vain puolet pisteistä. Kilpailun jatkuessa uudelleen, ajettava kilpailuerän kierrosmäärä on alkuperäinen kierrosmäärä vähennettynä ennen punaista lippua ajetuilla kierroksilla. Kuljettajat, jotka ylittivät maalilinjan punaista lippua edeltävällä kierroksella tai olivat ratavarikolla (ei finaalilähdöissä) punaista näytettäessä, voivat osallistua uusintalähtöön. Uusintalähdön lähtöjärjestys on punaista lippua edeltäneen kierroksen järjestys. Mikäli kilpailuerästä on ajettu vähintään 75 %, on tulosjärjestys tällöin lippua edeltäneen kierroksen maalijärjestys. Täydet pisteet lasketaan tällöin ja kilpailun finaalin tulos on edellä sanotun mukainen. Erän, finaalin tai finaalien 1 ja 2 uusintalähdön ajankohdan määrää kilpailun johto, mutta sen tulee tapahtua viimeistään 30 min. kuluttua em. lähdön pysäyttämisestä punaisella lipulla. Force majeure-syystä voi tuomaristo siirtää lähdön ajankohtaa. Lähtöalue sulkeutuu 5 min. ennen uusintalähtöä. Alkuerien, esifinaalin, finaalin tai finaalien 1 ja 2 uuteen lähtöön ovat oikeutettuja vain ne kilpailijat, jotka olivat osallistuneet ko.keskeytettyyn erään. Muissa tapauksissa kilpailu keskeytetään maalilipulla. Force majeure tapauksissa voi päätöksen kilpailun keskeyttämisestä tehdä ainoastaan tuomaristo. Seuraavat tapaukset on otettava huomioon: 1) Finaalia tai lopputulokseen laskettavia eriä ei ole ajettu; kilpailua jatketaan samana päivänä, ellei järjestäjä päätä peruuttaa kilpailua kokonaan. Uusi päivä on anottava AKK:lta. 2) Jos lopputulokseen laskettavia eriä on ajettu tarpeeksi, katsotaan kilpailu päättyneeksi. 5.23. Varikkomääräykset Moottorien käyttäminen varikolla on kielletty. Katsastuspäällikkö osoittaa paikan, jos moottorin käyttäminen on sallittua. Kaikenlainen ajaminen varikolla on kielletty kilpailusta sulkemisen uhalla. Varikolla on tupakointi kielletty muualla, paitsi erikseen merkityillä tupakointipaikoilla. Rullalautojen, polkupyörien, mopojen ym. vastaavien välineiden käyttö on kilpailualueella harjoitusten ja kilpailun aikana kielletty. Varikkoalueella ei saa olla sellaisia varusteita, jotka saattavat aiheuttaa tulipalon. Esim. akkujen lataaminen ilman valvontaa on kielletty. Järjestäjän on osoitettava

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=