Karting lajisäännöt 2025

2025 13 Ratavarikko Ratavarikon vapaan leveyden tulee olla vähintään 2 m ja pituuden on oltava vähintään 10 m. Lähtöruudukko ja radan muut merkinnät Ensimmäinen lähtörivin etäisyys 2 m lähtö/maalilinjasta. Rivien etäisyys toisistaan 4 m ja lähtöruutujen keskiviivan väli puolet radan leveydestä. Lähtö- ja maaliviivan, sekä 25 metrin ryhmitysviivan tulee olla selvästi merkitty. Kaarteiden sisäreunojen tulee olla merkittyjä. Punaisella viivalla, joka kulkee radan poikki merkitään rataan paikka, jossa lähtöjärjestyksen tulee olla kunnossa. Viivan leveyden tulee olla vähintään 10 cm. Tämän viivan paikan määrä radantarkastaja. Sinisellä viivalla voidaan merkitä rataa mahdolliset magneettilinjojen paikat. Viivat saavat lähteä radan reunasta ja niiden pituuden tulee olla 20 cm ja leveyden 10 cm. Valvontapisteet Radan valvonnan suorittamista varten on valvontapisteet valittava siten, että jokainen radan osa on valvonnan alaisena ja valvontapisteestä on näköyhteys seuraavaan pisteeseen. Valvontapisteen on oltava selvästi kilpailijoiden havaittavissa, mutta turvallisesti sijoitettuna. Ratavalvonta voidaan suorittaa vähintään kahdella ajotapatarkkailijalla. Tällöin valvontapisteissä tulee olla liputuksen hoitava henkilö. Käytössä voi olla riittävän tehokkaat LED-merkinantotaulut, tällöinkin valvontapisteellä tulee olla vähintään yksi henkilö. Lippupisteiden valvonta-alueella tulee olla riittävä määrä avustajia. Ratavalvontapisteet tulee suojata yhteen niputetuilla renkailla tai muulla hyväksytyllä suojamateriaalilla. Tämän suojavallin korkeus tulee olla 90-100 cm. Valvontapisteillä tulisi olla rakennelma/koroke, jonka päällä liputuksen hoitava henkilö. Rakennelman suosituskorkeus on 30 cm. Lähtövalot Lähtövalot tulee sijoittaa 10–15 m lähtöviivan taakse ja minimissään 2 m:n korkeudelle radan reunan kohdalle tai mieluiten keskelle rataa. Valojen kannatin- pylväät tulee suojata tehokkaasti. Lamppuina suositellaan käytettäväksi normaaleja liikennevaloja tai kooltaan ja näkyvyydeltään vastaa- via. Lähtövalojen kaikkien osien tulee olla vesitiiviitä. Valot tulee sijoittaa ryhmään, jossa on kaksi lamppua vähintään. Lamput kytketään rinnan, jotta varmistetaan ryhmän toiminta kaikissa tilanteissa. Suositellaan CIK:n mukaisia lähtövaloja. Rivien päässä on oltava oranssit valot. Valojen kytkinrasian kytkimien toiminta tulee merkitä hyvin. Ohjaajien turvallisuus, radan suojaukset Missä radan reunoilla ei ole vähintään 10 m:n esteetöntä ulosajoaluetta, tulee siinä olla jatkuva aita. Se tulee valmistaa tukevasta materiaalista, joka on kyllin kevyttä, jotta se ei aiheuta vaaraa ohjaajille. Aita ensisijaisesti vaakasuoraan sidottuja henkilöauton renkaita, (ei nastarenkaita) korkeus 80–90 cm max. 6 rengasta, vaahtomuovipaaleista, tms. valmistettu käy. Suoja-aidan etäisyys kiinteistä esteistä tulee olla vähintään 50 cm.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=