Karting lajisäännöt 2024

2015 160 Merkinannot näytetään erivärisillä lipuilla mahdollisesti numeronäyttötaulua lisänä käyttäen. Numeronäyttötaulun tulee olla selkeälukuinen, suositellaan käytettävän käyttötarkoitukseen valmistettuja numeronäyttötauluja. Ratatuomaripisteet tulee olla miehitettyinä ja toiminnassa jo kilpailun virallisissa harjoituksissa. Kansainvälisesti hyväksyttyjä lippumerkinantoja on käytettävä. Ratatuomaripisteissä on käytettävä ainakin keltaista ja valkoista lippua. Mustasävyisiä lippuja näytetään liikkumattomana numeronäyttötaulun kanssa kuljettajalle, jota merkinanto koskee. Näitä lippuja voidaan näyttää myös muussa kohdin rataa kuin lähtöviivan kohdalla kilpailun johtajan tai hänen apulaisen toimesta. 5.8. Lippumerkit Käytössä ovat seuraavat lippumerkit: Kilpailun johtajan tai hänen apulaisen käytössä. • Kansallislippu tai sinivalkoinen lippu: Kilpailun tai aika-ajon lähtölippu. • Punainen lippu (heiluva): Kilpailun johtajan sekä ratavalvontapisteiden käytössä. Kilpailun keskeyttäminen, täydellinen ja ehdoton pysähtyminen turvallisesti kilpailun johdon osoittamaan paikkaan. • Mustavalkoinen ruutulippu (heiluva): Kilpailun päättyminen. • Musta lippu ja numero (liikkumaton): Ohjaajan täytyy välittömästi ajaa ratavarikolle ja ilmoittautua kilpailun johtajalle, joka ratkaisee, saako ohjaaja jatkaa kilpailua. • Musta lippu, jossa oranssi ympyrä ja numero (liikkumaton): Näytetään kuljettajalle, jonka kartissa on tekninen vika. Kuljettajan täytyy heti seuraavalla kierroksella poistua ratavarikolle. Ohjaaja saa mahdollisesti jatkaa korjauksen jälkeen. • Mustasta ja valkoisesta kolmiosta muodostuva lippu ja numero (liikkumaton): Viimeinen varoitus ennen epäurheilijamaisesta käytöksestä johtuvaa hylkäämistä. • Sininen lippu jossa punainen vinoristi ja (liikkumaton): Näytetään ohjaajalle, joka on juuri ohitettu tai tullaan kohta ohittamaan kierroksella. Ohjaajan on lakattava ajamasta kilpaa, siirryttävä pois ajolinjalta ja ajettava varikolle. • Sininen lippu: Näytetään ohjaajalle, jota ollaan ohittamassa kierroksella. • Liikkumaton sininen lippu: sinut ohitetaan kierroksella, säilytä ajolinjasi. • Liikkuva sininen lippu: yksi tai useampi kilpailija haluaa ohittaa sinut, päästä heidät ohi. • Vihreä lippu (heiluva): Rata selvä. Voidaan tarvittaessa käyttää myös kilpailun johtajan toimesta lähettämiseen lämmittelykierrokselle tai harjoitusajoon. Ratavalvontapisteissä: • Keltainen lippu (heiluva): • Keltaisen lipun vaikutusalue päättyy lippupisteeseen, jossa ei liputeta keltaista lippua. • Yksi keltainen: Vaara, hidasta, ohittaminen kielletty, varaudu väistämään. Radan reunalla tai osittain radalla on kolari tai tukos. • Kaksi keltaista: Vaara, hidasta, ohittaminen kielletty, varaudu pysähtymään. Rata kokonaan tai osittain tukossa. • Valkoinen lippu (heiluva): Hitaasti liikkuva ajoneuvo radalla. • Keltainen lippu punaisin raidoin (liikkumaton): Liukas rata esim. öljyn tai veden takia. Lippua näytettävä neljän kierroksen ajan, ellei radan pinta palaa normaaliksi sitä ennen. • Punainen lippu (heiluva): lähdön keskeyttäminen. 5.9 Vaarallinen kart Kartilta, jonka rakenne on sellainen, että sillä kilpaileminen voidaan katsoa vaaralliseksi, voidaan katsastajien esityksestä ja kilpailun johtajan päätöksellä kieltää osanotto kilpailuun. 5.10. Kilpailunumero Kilpailun ja harjoitusten aikana on jokaisessa autossa oltava näkyvissä teknisten määräysten mukaiset numerot. 5.11. Kilpailun aikataulu Kilpailun järjestäjän on laadittava kilpailua varten aikataulu, joka on oltava kilpailijoiden nähtävänä ilmoittautumisen alkamisesta lähtien. Aikataulussa tulee ilmoittaa: • ilmoittautumisaika, tarvittaessa luokittain • katsastusaika, tarvittaessa luokittain • harjoitusajojen alkamisaika ja kesto luokittain • vapaisiin harjoituksiin perjantaille tarkka harjoitus aikataulu luokittain • ohjaajakokouksen alkamisaika • aika-ajon alkamisaika ja järjestys luokittain • kaikkien kilpailuerien järjestys luokittain • palkintojen jaon alkamisaika 5.12. Ohjaajakokous Ohjaajakokous on pakollinen jokaisessa kilpailussa. Ohjaajakokouksessa, jonka kilpailun johtaja pitää, on oltava läsnä: • Tuomariston puheenjohtaja • Tuomaristo • Ratatuomareiden päällikkö • Apulaiskilpailunjohtaja(t) • Katsastuspäällikkö • Lähettäjä • Lähtö- ja maalituomari(t) • Kuljettajat ja alle 18-vuotiaiden huoltajat Järjestäjän on sopivalla tavalla varmistettava mainittujen henkilöiden läsnäolo. Ohjaajakokous on pyrittävä pitämään vähintään yksi tunti ennen ensimmäistä lähtöä, kuitenkin ennen harjoitusajoa. Ylimääräinen ohjaajakokous voidaan järjestää milloin tahansa, jos siihen on tarvetta. 5.12.1. Ohjaajakokouksessa käsiteltävät asiat Ohjaajakokouksen tarkoituksena on perehdyttää kilpailijat ja järjestäjät kilpailua koskeviin kysymyksiin. Ohjaajakokouksessa on käsiteltävä ainakin seuraavat asiat:

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=